پرخوری عصبی چیست و چطور آن را درمان کنیم ؟

پرخوری عصبی چیست و چطور آن را درمان کنیم ؟
پرخوری عصبی چیست و چطور آن را درمان کنیم ؟

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

“پرخوری عصبی چیست و چطور آن را درمان کنیم ؟”

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

 

تاکنون پیش آمده است که ببینید افرادی از دوستان یا اطرافیانتان خیلی نگران افزایش وزن خود هستند اما باز هم خیلی غذا می‌خورند و نمی‌توانند تمایل خود به خوردن را مهار کنند؟ ممکن است این افراد به یک اختلال شدید در خوردن به نامبولیمیا یا پرخوری عصبی دچار باشند. این اختلال در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی شروع می شود و تعداد زنان به مردان ۱۰ به ۱ است.

ملاک های زیبایی و انتظاراتی که مردان و حتی زنان از خود ظاهر خود دارند، احتمال بروز این اختلال را در زنان بیشتر می کند. البته رسانه ها نیز در گسترش این دیدگاه ها بی تقصیر نیستند. عدم درمان پرخوری عصبی فرد را در معرض مشکلاتی چون افسردگی، چاقی، کمبود اعتماد به نفس و… قرار می دهد. در ادامه به شرح موضوع اینکه “پرخوری عصبی چیست و چطور آن را درمان کنیم ؟” خواهیم پرداخت.

دلایل ایجاد پرخوری عصبی

هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث ایجاد اختلال پرخوری عصبی می‌شود اما فاکتورهای فرهنگی، روانی و ژنتیک می‌تواند نقش مهمی در ایجاد آن بازی می‌کند. وجود مشکلات روانی همچون کمبود اعتماد به نفس و رفتارهایی مانند رژیم غذایی دشوار می‌تواند خطر توسعه این اختلال را تا حد زیادی افزایش دهد. خطر افزایش پرخوری عصبی در افرادی که مادر یا خواهرشان از آن رنج می‌برند نیز وجود دارد. زنان نیز به خاطر فشارهای فرهنگی ممکن است به لاغر شدن روی بیاورند.

علائم و نشانه های پرخوری عصبی

  • شدیدا درگیر شکل بدن، ظاهر و وزن خود بودن
  • ترس از اضافه وزن داشتن
  • احساس اینکه نمی توانید غذا خوردن خود را کنترل کنید
  • ادامه دادن خوردن تا زمان درد یا ناراحتی
  • خوردن غذای بیشتری در دوره پرخوری، نسبت به یک وعده غذایی عادی یا میان وعده
  • خود را وادار به استفراغ یا ورزش بیش از حد کردن
  • استفاده نامعقول از مسهل ها، مدر ها و یا تنقیه کردن بعد از غذا
  • استفاده از مکمل های غذایی یا محصولات گیاهی به منظور کاهش وزن

عوارض پرخوری عصبی

  • کم شدن آب بدن، که می تواند به مشکلات بزرگ پزشکی مانند نارسایی کلیه منجر شود
  • مشکلات قلبی، مانند نامنظم شدن ضربان قلب و نارسایی قلب
  • پوسیدگی دندان و بیماری لثه
  • قطع قاعدگی در زنان
  • مشکلات دستگاه گوارش، و احتمالا وابستگی به مسهل ها برای اجابت مزاج
  • اضطراب و افسردگی
  • اعتیاد به مواد مخدر و الکل

تشخیص پرخوری عصبی و فاکتورهای خطر

تشخیص پرخوری عصبی بعد از معاینه، آزمایش خون و ادرار و ارزیابی روانی انجام می‌شود. در آزمایش خون و ادرار پزشک متخصص به دنبال تعادل الکترولیت‌ها یا کم آبی خواهد بود. همچنین بررسی قلب، ریه‌ها و استخوان‌ها نیز انجام می‌شود. از آنجایی که پرخوری عصبی به عنوان یک بیماری روانی در نظر گرفته می‌شود پزشکان از معیارهای موجود در DSM استفاده می‌کنند. این راهنما بیان می‌کند که به منظور تشخیص افراد مبتلا به پرخوری عصبی، باید یک فرد دوره پرخوری و پاکسازی را حداقل به مدت یک هفته و دوره زمانی سه ماهه داشته باشد.

همانطور که گفتیم زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این اختلال قرار دارند. بر اساس یافته‌های مرکز سلامت زنان، حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از بیمارانی که به پرخوری عصبی مبتلا می‌باشند، خانم هستند. اما این اختلال در مردان نیز می‌تواند وجود داشته باشد. اختلالات مرتبط با خوردن در میان ورزشکاران همچون ژیمناست‌ها، دونده‌ها و کشتی گیران بیشتر شایع است.

پرخوری عصبی را می‌توانیم نوعی از اعتیاد بدانیم؟

بله در واقع کسانی که دچار پرخوری عصبی هستند از خوردن غذا به لذت می‌برند و اگر حجم غذایی که می‌خورند کم باشد دچار کلافگی و پریشانی می‌شوند. پرخوری عصبی به افزایش سطح دوپامین انتقال دهنده عصبی شادی‌بخش و اپیوئید ماده موثر در هروئین، کوکائین و دیگر مواد مخدر در مغز می‌انجامد. دوپامین یک انتقال‌دهنده عصبی است که افزایش آن احساس لذت‌بخشی را در انسان پدید می‌آورد. انجام این واکنش شیمیایی زیستی در بدن انسان، باعث می‌شود که پرخوری عصبی به طور جدی اعتیادآور باشد.

درمان های تخصصی پرخوری عصبی

روان درمانی:

در روان درمانی علت ها و ریشه های روانی اختلال پرخوری عصبی بررسی شده و بیمار به حل تعارض‌های ناخودآگاهی که عامل اصلی پرخوری عصبی هستند، می پردازد. این نوع درمان نسبت به دیگر درمان ها طولانی تر می باشد. اما میزان اثر درمان در طولانی مدت بیشتر می‌شود.

درمان شناختی رفتاری پرخوری عصبی:

یکی از روش های درمان پرخوری عصبی با رویکرد شناختی رفتاری، این است که موقعیت ها و افکاری که باعث پرخوری می شوند، بررسی شده و برای تغییر پاسخ فرد به آن موقعیت ها برنامه ریزی شود. سپس با آموزش خود کنترلی، فرد قادر خواهد بود فعالیت های روزانه خود را ساختار بندی کند تا از پرخوری عصبی پیشگیری نماید.

درمان خانواده محور پرخوری عصبی:

خانواده درمانی به منظور کمک به والدین در مداخله برای جلوگیری از رفتارهای خوردن ناسالم نوجوان شان و کمک به کنترل فرد در غذا خوردن می باشد. خانواده می تواند به فرد برای حل مشکلاتش در ارتباط با اختلال پرخوری عصبی کمک شایانی بکند‌‌.

احساس گرسنگی را از اشتهای کاذب تشخیص دهید:

یاد بگیرید که چگونه گرسنگی از روی نیاز بدن را از اشتهای کاذب تفکیک دهید. در واقع باید بیاموزیم که در شرایط بحرانی چگونه خشم و اضطراب خود را مدیریت کنیم تا این احساسات بر ما غلبه نکنند. همچنین عادات بد غذایی علت بروز بسیاری از بیماری ها مانند ناراحتی های قلبی، سرطان و بیماری های التهابی می شود.

دارو درمانی:

داروهای ضدافسردگی ممکن است در هنگام استفاده با روان‌درمانی علائم پرخوری عصبی را کاهش دهند. تنها داروهای ضد افسردگی که به‌طور خاص توسط اداره غذا و داروی امریکا برای درمان پرخوری عصبی تاییدشده، فلوکستین، نوعی مهارکننده باز جذب سروتونین انتخابی است که حتی اگر فرد افسرده نباشد، می‌تواند به فرد در درمان بیماری کمک کند.

آموزش تغذیه:

متخصصین تغذیه می‌توانند یک برنامه غذایی برای کمک به فرد در رسیدن به عادات غذایی سالم و جلوگیری از گرسنگی و هوس طراحی کنند. خوردن غذا به‌طور منظم و محدود نکردن مصرف غذا، برای مقابله با بیماری پرخوری عصبی بسیار مهم است.

بستری شدن:

پرخوری عصبی معمولا در خارج از بیمارستان درمان می‌شود. اما اگر علائم شدید باشد و عواقب جدی در سلامتی فرد داشته باشد، ممکن است جهت درمان به بستری شدن در بیمارستان نیاز باشد. برخی از برنامه‌های درمانی اختلال در غذا خوردن ممکن است به درمان روزانه به‌جای بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشند.

چگونه می‌توانید به خودتان برای بهبودی بیماری کمک کنید؟

  • به خودتان یادآوری کنید که داشتن وزن و سلامتی به یک اندازه برای بدن شما نیاز است.
  • در برابر هوس‌های رژیم غذایی از نادیده گرفتن وعده‌های غذایی اجتناب کنید، این رفتارها می‌توانند پرخوری را آغاز کنند.
  • از وب‌سایت‌هایی که از اختلالات خوردن دفاع می‌کنند یا آن‌ها را عمل درستی می‌دانند، بازدید نکنید.
  • موقعیت‌ها یا افکار یا رفتارهایی که در شما ممکن است به پرخوری منجر شود را شناسایی کنید و یک برنامه برای مقابله با آن‌ها داشته باشید.
  • برنامه‌ای برای مقابله با ناراحتی‌های عاطفی ناشی از مشکلات داشته باشید.
  • به دنبال الگوهای مثبتی باشید که می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس شما کمک کند.
  • فعالیت‌های لذت‌بخش و سرگرمی هایی را پیدا کنید که می‌تواند شما را از فکر پرخوری عصبی دور کند.
  • اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید و دائم خود را تشویق کنید.

در صورت نیاز می توانید برای کسب راهنمایی های بیشتر در زمینه اینکه “پرخوری عصبی چیست و چطور آن را درمان کنیم ؟” با مشاوران با تجربه و کارآمد مرکز الو مشاوره در ارتباط باشید. سایر مطالب پیشنهادی:

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

“پرخوری عصبی چیست و چطور آن را درمان کنیم ؟”

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …