عملکرد تحصیلی کودکان بیش فعال

عملکرد تحصیلی کودکان بیش فعال

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

“عملکرد تحصیلی کودکان بیش فعال”

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

 

در حدود ۱۸ تا ۵۳ درصد جامعه کودکان مبتلا به بیش فعالی پیشرفت تحصیلی ضعیفی دارند، به عبارت دیگر عملکرد این افراد از نظر تحصیلی کمتر از آن چیزی است که با توجه به هوش آنان پیش بینی می شود.

همراه با افزایش سن ممکن است انواع مختلف این اختلال بر پیشرفت تحصیلی تاثیر بگذارد، برای مثال ممکن است مشکلات تحصیلی بیشتر در بین کودکانی که نوع ترکیبی یا نوع بی توجهی این اختلال دچارند، پیش بیاید، در حالی که در مورد آن دسته از کودکانی که به نوع پرتحرکی تکانشی این اختلال مبتلا هستند، چنین نیست. در ادامه این مقاله شما را بیشتر با “عملکرد تحصیلی کودکان بیش فعال” آشنا خواهیم نمود.

نشانه های کودکان بیش فعال

  • بازی با دست ها و یکجا ننشستن
  • ترک کلاس
  • دویدن و یا پریدن مدام
  • بازی کردن با سر و صدا
  • همیشه در حال حرکت بودن
  • صحبت کردن زیاد
  • عدم توجه به جزئیات
  • عدم اتمام کارها
  • قطع پی‌درپی  مکالمه بزرگ‌ترها
  • بی‌صبری و بی‌تحملی شدید
  • عصبی و حساس بودن
  • برهم زدن بازی بقیه‌
  • انجام تکلیف‌های مدرسه بدون توجه و دقت
  • نداشتن مهارت های لازم در برقراری ارتباط ‌های اجتماعی با دیگران
  • گم‌کردن وسایل شخصی

یادگیری در کودکان بیش فعال

اغلب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی دارای ناتوانی های یادگیری هستند و از انجام تکالیف درسی به خصوص تکالیف پیچیده خودداری می کنند. این کودکان در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خود دچار مشکل هستند و نمی توانند مطالب را خوب پردازش کنند. اگر کودک دچار ناتوانی یادگیری است، احتمال دارد که دچار بیش فعالی تشخیص داده شود و برعکس. مشکلات تحصیلی در کودکان مبتلا به نوع ترکیبی بیش فعالی بیش از انواع دیگر است. نتایج نشان می دهند بسیاری از کودکان که مشکل توجه دارند در کلاس اول مهارت های اساسی روخوانی را کسب نمی کنند و به همین دلیل از همسالان خود عقب می افتند، در نهایت نیز پیشرفت تحصیلی آن ها به تدریج افت می کند.

این نکته بیشتر در مورد آن گروه از کودکان بی توجه صادق است که در کلاس اول، اشکال آشکاری در روخوانی ندارند. این کودکان مشکل یادگیری ندارند، ولی بدون اجرای مداخلات لازم، عدم توجه آنان باعث خواهد شد دچار عقب ماندگی تحصیلی شدید و بعدها مشمول تشخیص ناتوانی یادگیری شوند. بنابراین نه تنها باید کودکان دچار مشکلات بیش فعالی را شناسایی کنیم بلکه باید در زمینه های مختلف یادگیری، به آن ها آموزش های مفید و مخصوص ارائه نماییم تا بتوانند نتایج بهتری در تحصیل کسب کنند.

بیش فعالی و افت تحصیلی

تحقیقات نشان داده که این کودکان بیشتر به رفتار انتقالی مشغول می شوند و در حین فعالیت های گروهی کمتر مشارکت کرده و کمتر دقت می کنند و معمولا مشکلات بیشتری با کنترل حرکتی و پایداری هنگام انجام تکالیف که مستلزم حافظه کار است، دارند. به دلیل اینکه این قبل کودکان مشکلاتی را به دلیل یکجا نشستن دارند، حتی به هنگام مطالعه کتاب به نظر می رسد که بسیاری از کودکان پیش دبستانی مبتلا به بیش فعالی رشد نایافته باشند و در موقعیت ها و در شرایط مهدکودک و آمادگی عملکرد خوبی نداشته باشند.

اغلب در انجام تکالیف مدرسه شکست می خورند. این ناتوانی آنان برای انجام تکالیف در طول زمان، بسیاری از تکالیف و کارها را ناتمام می گذارد و در نتیجه فرصت تمرین کردن را در آن ها محدود می کند، این در حالی است که این تمرین ها برای رخ دادن یادگیری بسیار ضروری و اساسی اند. نسبت به کودکان بهنجار نمره های کمتری را در آزمون های هوشی استاندارد شده به دست می آورند. همچنین احتمال بیشتری می رود که کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی مردود شوند، از مدرسه اخراج شوند و پس از فراغت از تحصیل در دوران دبیرستان، به جای اینکه وارد دانشگاه شوند، مشغول به کار شوند.

نکات مهم برای بهبود عملکرد تحصیلی کودکان بیش فعال

  • مصرف دارو به تجویز پزشک متخصص قبل از شروع عملکرد تحصیلی
  • تعیین زمان مشخص برای انجام تکالیف توسط کودک و والدین
  • استفاده از علامت مشخص برای اعلام شروع زمان انجام تکالیف
  • تقسیم تکالیف مدرسه به بخش های کوچکتر و در نظرگرفتن استراحت بین آن ها
  • استفاده از ابزارهای کمک آموزشی برای عینی شدن تکالیف و وجود تنوع درکاربرد این ابزارها به حفظ انگیزه برای تداوم و اتمام تکالیف
  • استفاده از دفترچه یادداشت و ارتباط با هم کلاسی ها برای جلوگیری از فراموش کردن تکالیف
  • پرهیز والدین از دخالت مستقیم در انجام تکالیف
  • دستورات درسی باید روشن، صریح، کوتاه و یک مرحله ای باشند.
  •  کمک به حفظ تمرکز کودک یا نوجوان از طریق به حداقل رساندن محرک های محیطی که می توانند موجب حواس پرتی شوند. مثلاً انتخاب محل مناسب و آرام درمنزل و کنترل هم شیرهای کوچک تر یا خاموش کردن تلویزیون.

  • برای کمک به حفظ تمرکز بهتر است این افراد در نقطه ی آرامی ازکلاس، دور از پنجره، کنار بچه های آرام تر و ترجیحاً نزدیک به معلم بنشینند.

  • بهتر است معلم در فواصل کوتاه تری از آن ها بازخورد بگیرد یا به آنان توجه نشان بدهد.

  • در صورت امکان بهتر است وقت بیش تری برای انجام تکالیف داشته باشند یا تکالیف کم تری از آن ها خواسته شود.

  •  هرچه رابطه معلم با این کودکان قوی تر باشد، عملکرد آنان بهتر خواهد شد و تشویق کودک بر اساس انتقال نظرات معلم بسیار مؤثر است.

در صورت تمایل نیز می توانید در مورد موضوع “عملکرد تحصیلی کودکان بیش فعال” با کارشناسان مجرب ما در این زمینه در ارتباط بوده و نسبت به رفع ابهامات ایجاد شده در این زمینه اقدام نمایید. سایر مطالب مرتبط:

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

“عملکرد تحصیلی کودکان بیش فعال”

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین ما همه روزه (حتی ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …