آموزش بهترین روش های مدیتیشن | چگونه مدیتیشن کنیم

آموزش بهترین روش های مدیتیشن | چگونه مدیتیشن کنیم
آموزش بهترین روش های مدیتیشن | چگونه مدیتیشن کنیم

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

“”

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین متخصص ما همه روزه (حتی جمعه و ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

 

درون‌ پویی یا مدیتیشن که با نام مراقبه نیز شناخته می‌شود به‌ طور کلی فنون و روش تسلط بر ذهن است. به گفته معتقدان این روش ، هدف مدیتیشن تربیت و کنترل ذهن توسط تکنیک‌های درون‌گرانه برای رسیدن به شادی آگاهی و آرامشی عمیق و طولانی و غیر وابسته به غیر است. مدیتیشن یک تکنیک و تمرین ذهنی و بدنی است که در آن شخص به آرامی توجه خود را به درون می‌برد تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا کند. تکنیک‌هایی که باعث خالی شدن ذهن از محتویات زندگی گذشته و یا آرزوهای آینده و سموم جسمی است.

چرا که ذهن شلوغ و سرگردان ، هرگز نمی‌تواند در مسائل مختلف تمرکز لازم را برای ارتقا توانایی‌های خود ، و اتحاد با دو بعد جسمانی و روحانی ، ایجاد نماید. تمرینات مدیتیشن موجب آرامش ، سلامتی و طول عمر انسان می‌گردند. تنها در سه دهه اخیر است که این تکنیک‌ها به‌ طور جدی برای دستیابی به سلامتی ، به خصوص برای درمان استرس و کاهش دردهای مزمن به کار می‌رود. برای دریافت اطالات بیشتر در مورد “آموزش بهترین روش های مدیتیشن | چگونه مدیتیشن کنیم” این مطلب را تا انتها مطالعه بفرمایید.

اکثر انواع مدیتیشن از تمرینات مذهبی شرقی به خصوص از هند ، چین و ژاپن به غرب رفته است.

مدیتیشن چیست و در آن چه باید کرد؟

مدیتیشن یعنی فقط خاموش باشیم. تماشاچی ساکتی باشیم که صحنه های مختلف ذهن را تماشا می کند. درست مثل آن که در سالن تئاتر نشسته ایم ؛ هنرپیشه ها روی صحنه می آیند و نقشه هایشان را ایفا می کنند و می روند. فقط نگاه کنید ، به افکار بیشماری که از اعماق ذهن بیرون می آیند نگاه کنید. این افکار به شما تعلق ندارند. شما هیچ ارتباطی با آن ها ندارید. آن ها می آیند ؛ بگذارید که بیایند.

به زودی می روند و اتاق ذهنتان روشن و درخشان تر از قبل می شود. آن ها آلودگی هایی هستند که طی سال های گذشته در سلول های ذهنتان انباشته شده اند. اگر این آلودگی ها را بشویید ، مسرور خواهید شد. بوی نامطبوعی که از این شست و شو بر می خیزد نباید ما را دلزده کند. به مرور و با گذشت زمان ذهن مانند برکه ها آرام و شفاف خواهد شد. چنین ذهنی منشا سرور بی نهایت و ارامش خواهد شد.

فواید مدیتیشن

  • بر اساس یافته های بالینی مدیتیشن منظم می تواند در درمان حمله اضطراب ، اختلال اضطرابی فراگیر ، زخمهای گوارشی ، التهاب روده بزرگ ، پسوریازیس ، وبرخی اختلالات افسردگی مانند دیس تایمی موثر باشد.
  • مدیتیشن می تواند به عنوان مکمل درمان در فشار خون بالا ، پیشگیری از سکته قلبی ، سخت شدن دیواره عروق ، التهاب مفاصل ، دردهای عضلانی ، سرطان ، بی خوابی ، میگرن ، و سکته مغزی به کار رود.
  • مدیتیشن می تواند درمان مکملی برای آلرژی های خفیف تا متوسط و آسم باشد ، چون کاهش استرس در این بیماری ها نقش پیشگیری کننده دارد.
  • مدیتیشن موجب کاهش علائم و بهبود عملکرد در بیماری های عصبی مانند پارکینسون ، ام اس ، و صرع می شود.

چگونه مدیتیشن کنیم؟

یک محیط آرام و ساکت را در نظر بگیرید:

مدیتیشن باید در یک محیط آرام تمرین شود. آرامش محیط شما را قادر می سازد که بر روی یک کار تمرکز کنید و از حواس پرتی جلوگیری می کند. مکانی را پیدا کنید که در طول مدیتیشن کسی مزاحم شما نشود. نیازی نیست که فضای زیادی در اختیار بگیرید.

  • برای کسانی که تازه می خواهند مدیتیشن انجام دهند ، ضروری است که از هر گونه حواس پرتی خارجی دوری کنند. تلویزیون ، گوشی موبایل و هر وسیله صدادار دیگری را خاموش کنید.
  • اگر موزیک گوش می دهید ، موسیقی آرام ، با تن تکراری را برای جلوگیری از از بین رفتن تمرکز انتخاب کنید. می توانید موسیقی خالی گوش دهید و یا از موسیقی طبیعت استفاده کنید.
  • نیازی نیست مکان مراقبه کاملا ساکت باشد بنابراین نیازی به گوش گیر ندارید. صدای چمن زار یا پارس سگ ها نباید شما را از مراقبه خارج کند. در اصل آگاه بودن از این صداها بدون اینکه به آن ها اجازه دهید در فکر شما غالب شوند یک مولفه مهم در مدیتیشن است.
  • به یاد داشته باشید که گردن ، شانه ها و عقب گردن خود را کشش دهید ، مخصوصا اگر در مقابل کامپیوتر نشسته اید.

در یک موقعیت راحت بنشینید:

به طور سنتی برای مراقبه روی یک بالش بر روی زمین می نشینند و در حالت لوتوس یا لوتوس نیمه قرار می گیرند. اما این پوزیشن برای افرادی که انعطاف پذیری کافی در ناحیه پا و کمر ندارند موقعیت ناراحتی است. اگر می خواهید در یک موقعیت ثابت ، راحت و بلند بنشینید می توانید روی صندلی بالش یا مت یوگا با پای ضربدری یا بدون پای ضربدری بنشینید. برای درست نشستن باید شما دقیقا وزن خود را روی لگن خود قرار دهید و ستون فقرات شما صاف و شکم به سمت داخل قرار بگیرد.

ستون فقراتتان را صاف نگه دارید:

وضعیت مناسب در طول مراقبه احساس راحتی برای شما فراهم می کند. زمانی که در پوزیشن مناسب قرار گرفتید روی پشت خود تمرکز کنید. از شکل دهی به باسن خود شروع کنید و به هر مهره از ستون فقرات خود فکر کنید که قرار است وزن شما را متحمل شود.

 چشم ها را ببندید این کار به شما کمک می کند آرام شوید:

مدیتیشن را می توان با چشمانی باز و یا بسته انجام داد. به عنوان یک مبتدی شاید بهتر باشد از چشمانی بسته استفاده کنید تا از حواس پرتی های دیداری دوری کنید.

  • هر زمان که توانایی شما در مدیتیشن افزایش یافت می توانید از مراقبه با چشمانی باز نیز لذت ببرید.
  • اگر از مراقبه با چشمان باز استفاده می کنید باید دقت کنید که چشمان شما روی موضوع خاصی متمرکز نشود. هدف نهایی احساس آرامش و راحتی شماست.

تنفس خود را دنبال کنید:

اساسی ترین موضوع در تکنیک های جهانی مراقبه ، مراقبه تنفس ، پیدا کردن مکان مناسب برای تمرکز است. یک نقطه در بالای بینی خود در نظر بگیرید و با ذهن خود روی آن تمرکز کنید. از بالا و پایین رفتن شکم خود هنگام تنفس آگاه باشید. تلاش آگاهانه ای برای تغییر سبک تنفس خود نکنید. به طور نرمال نفس بکشید.

برای هدایت تنفس از تصاویر ذهنی استفاده کنید:

یک سکه فرضی را در نظر بگیرید که روی بینی شما قرار دارد و با هر تنفس بالا و پایین می رود. یا به طور جایگزین یک گل نیلوفر آبی را در نظر بگیرید که در شکم شما قرار دارد و بار هر دم و بازدم این گل باز و بسته می شود.

برای کمک به تمرکز می توانید یک مانترا را تکرار کنید:

مراقبه مانترا نوعی از مراقبه است که شما مانترا را تکرار می کنید تا هر چه بیشتر در عمق ذهن در آرامش فرو بروید و وارد حالت مراقبه شوید.

  • مانترا می تواند هر صدا ، کلمه و ویسی باشد که تکرار می کنید و به راحتی آن را بخاطر می سپارید.
  • اگر می خواهید از مانترای سنتی استفاده کنیم آوای “اومم” را انتخاب کنید.

 برای از بین بردن استرس سعی کنید بر یک شی دیداری ساده تمرکز کنید:

به همان روشی که از مانترا استفاده می کردید ، می توانید به یک شی ساده متمرکز شوید و به خود اجازه دهید در سطوح عمیق آگاهی غرق شوید. این یک روش مراقبه با چشمان باز است که بسیاری از مدیتور ها انجام می دهند. شعله یک شمع نیز می تواند لذت بخش باشد. اشیا دیگری که می توانید در نظر بگیرید عبارتند از: کریستال ، گل ها یا تصاویر مقدس مانند بودا.

حضور خدا را لمس کنید:

خودتان را در حضور پرمهر خدا احساس کنید. در پای او نشسته اید و حضورش را کاملا حس می کنید. به خود بگویید: در اینجاست که آسایش حقیقی وجود دارد. در حضور تو ترس ها ، نومیدی ها ، نگرانی ها ، اضطراب ها ، افسردگی ها ، تنش ها و تقلاها ناپدید می شوند.

تلاش کنید که هر روز در یک تایم خاص مراقبه را انجام دهید:

  • صبح زود زمان خوبی برای مدیتیشن می باشد زیرا هنوز ذهن شما درگیر اضطراب و استرس روزانه نشده است.
  • مراقبه بعد از صرف غذا ایده خوبی نمی باشد. اگر شما یک وعده غذایی را هضم کردید ممکن است حس راحتی کافی برای انجام مراقبه نداشته باشید.

 لباس ساده و راحتی بپوشید:

توصیه می‌کنیم به سبک اساتید شرقی از لباس دو تکه کتان سفید با الیاف طبیعی و نازک استفاده کنید. به هیچ وجه با لباس تنگ و نامناسب مثل ، کت و شلوار مدیتیشن نکنید. از تشکچه مخصوص خود استفاده کنید. اگر لازم شد حتی از بالشت نرمی استفاده کنید و بدن خود را در راحت‌ترین حالت ممکنه قرار دهید.

مدت مدیتیشن چقدر باشد؟

طول زمان مناسب بین ۵ دقیقه تا ۲۰ دقیقه می‌باشد. اما برای افراد مختلف این زمان می‌تواند متفاوت باشد ، چون هرکسی برای تمرکز زمان خاصی را لازم خواهد داشت. اما به‌ طور کلی زمان کم تمرکز لازمه را ایجاد نخواهد کرد و زمان زیاد خواب آلودگی و حتی بی‌حوصلگی و خستگی ممکن است ایجاد کند. شما باید خودتان تشخصی دهید که چقدر زمان مناسب شماست.

موضوع مهم دیگر اگر در یک نوبت با تلاش زیاد نتوانستید تمرکز کنید ، بهتر آن است که خود را بیشتر خسته نکنید. این خطر وجود دارد که شرطی شوید و یا از این کار زده شوید و حالت اجبار به خود بگیرد که اصلا خوب نیست. همچنین اگر در حالت مدیتیشن خوابتان برد ، نگران نشوید. این چیز بدی نیست.

آیا همه می‌توانند مدیتیشن کنند؟

در واقع اگر شما بتوانید بخوابید ، مسلما قادر به مدیتیشن نیز خواهید بود. در واقع همه می‌توانند مدیتیشن کنند. لیکن همه در ابتدا نیاز دارند که با استادی همراه باشند و با فرمان‌های استاد گام به گام ذهن و تن خود را همراه سازند.

در آخر باید متذکر شویم که مدیتیشن یک هدف نیست که بتوان آن را به دست آوررد بلکه باید آن را به عنوان یک ابزار دید که به شما کمک می‌کند آرامش پیدا کنید. مرکز روانشناسی الو مشاوره همه روزه آنادگی پاسخگویی به سوالات شما در زمینه “آموزش بهترین روش های مدیتیشن | چگونه مدیتیشن کنیم “ می باشد و حتی در صورت علاقه می توانید سایر مطالب روانشناسی ما را نیز مطالعه نمایید:

در صورتی که در حین و یا پس از مطالعه مطلب زیر در خصوص

“”

نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه یا موضوعات دیگر دارید، میتوانید با مرکز الومشاوره تماس بگیرید. تا سوالات و ابهامات شما به طور کامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاورین متخصص ما همه روزه (حتی جمعه و ایام تعطیل) از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما میباشند

 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …